stranice

Ucimo engleski

Funkcionalno nepisimeno – 50 odsto odraslih Uz Svetski dan pismenosti koji je obeležen pre par nedelja, 8. septembra, dnevna štampa objavila je teške podatke: 1,3 miliona ljudi – 20 odsto starijih od 15 godina – u Srbiji nema završenu osnovnu školu, a čak 50 odsto odraslih su funkcionalno nepismeni! U funkcionalno nepismene računaju se svi oni koji, doduše, umeju da čitaju, pišu i računaju, ali svoju opismenjenost ne znaju da upotrebljavaju u svakodnevnom životu, jer ne umeju, bez pomoći drugih, da popune formulare, ili da samostalno napišu molbu. Procena da čak polovina odraslog stanovništva nije u stanju da se koristi azbukom od 30 slova na način koji je primeren savremenim uslovima života, svakako je porazna. Ali, sudeći po primerima koje uočavamo svuda oko nas – od tekstova u malim oglasima, javno istaknutim obaveštenjima, u SMS porukama i još više u broju onih koji ne znaju da ih razmenjuju – ta ocena nije preterana. Ona je, recimo, sasvim u saglasnosti sa istraživanjima javnog mnjenja koja pokazuju da u Srbiji tek trećina odraslog stanovništva čita novine, a ukupan tiraž dnevne štampe spao je na nešto više od pola miliona prodatih primeraka. Sa svojih svega 6,5 odsto fakultetski obrazovanih građana, Srbija je na dnu evropske lestvice, ali i u regionu, jer u Sloveniji ima 22 odsto visokoobrazovanih, u Hrvatskoj 15, u Makedoniji 7,3 odsto. U zemljama EU procenat fakultetski obrazovanih je, u proseku, 25 odsto. Značajan je i podatak da je čak 85 odsto visokobrazovanih stanovnika EU mlađih od 40 godina zaposleno, a ta stopa ide i do 90 odsto u Rumuniji, Sloveniji, Litvaniji, Holandiji, Norveškoj... Možda je najteži podatak da su đaci iz Srbije, u poslednjem međunarodnom istraživanju u oblasti obrazovanja OECD-a (takozvani PISA testovi) iz 2009. godine, i dalje ispod proseka u odnosu na vršnjake iz 73 zemlje učesnice. Testirana je čitalačka, matematička i naučna pismenost, a čiji su ukupni rezultati naše učenike svrstali na 43. mesto. Trećina naših đaka, međutim, nema funkcionalnu čitalačku pismenost (razumevanje složenih rečenica), a to je osnova i matematičke, i naučne pismenosti...

Нема коментара:

Постави коментар